
De Cyber 360 verzekering van Markel beschermt uw bedrijf tegen de financiële gevolgen van een cyberincident en het daarbij komende herstelproces.
Bedrijven en organisaties zijn tegenwoordig sterk afhankelijk van data en IT-systemen en daardoor vatbaar voor cyberincidenten zoals ransomware of een datalek. De gevolgen van een dergelijk incident kunnen verstrekkend zijn, zeker wanneer kritische bedrijfsprocessen langdurig worden verstoord of gevoelige informatie in handen komt van cybercriminelen.
Niet alleen een cyberaanval zelf, maar ook het herstelproces dat daarop volgt kan kostbaar en tijdrovend zijn. In sommige gevallen kan een cyberincident zelfs leiden tot faillissement.
De cyberverzekering van Markel beschermt uw bedrijf tegen deze risico’s en ons Incident Respons Team ontzorgt u in het geval van een cyberincident.
Waarom is een Cyberverzekering belangrijk?
Toename in cyberincidenten – De kans dat uw bedrijf wordt getroffen door een cyberaanval of datalek is groter dan dat u wordt getroffen door een brand en kan minstens evenveel schade toebrengen. Door dat hackers steeds weer nieuwe methodes ontdekken, slim inspelen op menselijk handelen en het ook vaak mis gaat bij externe partijen is het risico niet volledig uit te bannen.
Hoge kosten expertise – Het inschakelen van expertise bij een cyberincident is erg kostbaar. De Cyber 360 verzekering van Markel biedt verzekerden een Nederlandstalige noodlijn en een Incident Respons Team met cyberexperts, zodat er direct en vakkundig gereageerd wordt in geval van een cyberincident en u zoveel mogelijk wordt ontzorgd.
Snelheid respons – In geval van een cyberaanval of datalek is een snelle aanpak belangrijk. De experts van onze noodlijn staan 24/7 voor u klaar.
Wat bieden we aan
De Cyber 360 verzekering van Markel is bedoeld voor alle bedrijven die zichzelf willen beschermen tegen de gevolgen van een cyberincident zoals een datalek of ransomware. Bedrijven en organisaties die afhankelijk zijn van digitale systemen, (gevoelige) gegevens verwerken of veel online zaken doen lopen een verhoogd risico op een cyberincident. Denk hierbij aan:
- Financiële instellingen
- Zorginstellingen
- IT- en technologiebedrijven
- Retail en e-commerce bedrijven
- Zakelijk dienstverleners
- Productiebedrijven en industrie
- Onderwijsinstellingen
Voor meer informatie over de cyberrisico’s die uw bedrijf of organisatie loopt, neemt u contact op met uw adviseur.
Deze verzekering biedt onder andere:
Ruime fraude dekking
Onze rubriek cyberdiefstal is recentelijk verruimd waardoor wij ook fraudeleuze betaalverzoeken dekken die buiten het netwerk van verzekerde zijn gemanipuleerd. Belangrijk omdat men bij oplichting vaak niet op de netwerken van het slachtoffer komt. Hiervoor geldt een standaard verzekerd bedrag van 100.000 euro.
Hiermee onderscheidt Markel zich in de markt aangezien deze dekking slechts door een beperkt aantal verzekeraars en bovendien doorgaans tegen aanzienlijk lagere verzekerde bedragen wordt aangeboden.
Transparante en uitgebreide dekking
Markel vindt het belangrijk dat u kan rekenen op een goede dekking en duidelijkheid heeft over wat er wel en niet onder de dekking valt. Wij gebruiken daarom geen complexe en beperkende clausules voor ransomware, wijdverspreide aanvallen of het niet op tijd patchen van software. Bovendien zijn aansprakelijkheid, data-incidenten, netwerkincidenten en cyberafpersing standaard voor 100% gedekt. Lees meer over onze dekking.
Geen eigen risico incident respons
Voor onze standaardpropositie hanteren wij geen eigen risico voor incident respons kosten (ook niet na een bepaalde periode). Voor maatwerk geldt dat het eigen risico pas ingaat na 72 uur. Het gebruik van de noodlijn, coördinatie van het cyberincident, IT-forensisch onderzoek en juridisch advies valt standaard onder de dekking.
Nederlandstalige noodlijn
Als u onze noodlijn belt, krijgt u Nederlands sprekende medewerkers aan de lijn. Veel andere verzekeraars maken gebruik van een Engelstalige noodlijn.
Uitbreiding en maatwerk mogelijk
Markel biedt de mogelijkheid om de dekking tegen een scherpe premie uit te breiden en heeft uitgebreide mogelijkheden tot maatwerk.
Voor een volledig overzicht van de dekking en meer informatie over deze verzekering neemt u contact op met uw adviseur.
-
Documenten
-
Onze specialisten
-
Veelgestelde vragen
Zijn dochtermaatschappijen automatisch meeverzekerd?
Nederlandse meerderheidsdeelnemingen van verzekeringnemer zijn zowel op het standaardproduct als het maatwerkproduct automatisch meeverzekerd onder de polis. Dit geldt ook voor nieuwe Nederlandse dochtermaatschappijen die na ingangsdatum worden verworven waarvan de (geconsolideerde) omzet over het laatst afgesloten boekjaar kleiner is dan 25% van de (geconsolideerde) omzet van verzekerde voor overname. Op verzoek kunnen wij ook dekking bieden voor buitenlandse deelnemingen. Afhankelijk van de situatie rekenen wij hiervoor een aanvullende premie.Kan een gelieerde entiteit worden meeverzekerd?
Gelieerde entiteiten die op hetzelfde IT-netwerk werken en/of onder hetzelfde IT-beveiligingsbeleid vallen kunnen op de polis worden aangetekend. Afhankelijk van de situatie rekenen wij hiervoor een aanvullende premie.Wat is precies de procedure in geval van schade?
Wij vinden het belangrijk dat verzekerde goed geïnformeerd is over wat hij kan verwachten van de serviceorganisatie en de polisdekking in geval van een incident. Hiervoor hebben wij de cyber incident instructiekaart opgesteld die u kunt raadplegen onder downloads.Zijn er verplichtingen waaraan verzekerde moet voldoen om dekking te krijgen?
Voor het standaardproduct zijn enkele minimale beveiligingsmaatregelen van toepassing (zie artikel 19 van de algemene voorwaarden) zoals het installeren van antivirus software, het regelmatig maken van back-ups op een afgescheiden netwerk en de implementatie van multifactor authenticatie voor toegang op afstand en/of toegang tot de back-ups. Dekking wordt niet ontzegd: 1. Voor incident response kosten totdat vaststaat dat de klant de maatregelen niet heeft getroffen; 2. Als causaliteit tussen de tekortkoming en de schade ontbreekt; en 3. Indien verzekerde geen directe invloed heeft op de tekortkoming.Biedt Markel ook preventieve diensten?
Het aanbod van preventieve diensten is nog in ontwikkeling. Voor bepaalde dienstverlening zoals awareness campagnes of netwerkmonitoring, verwijzen wij naar dienstverleners waar wij goede ervaringen mee hebben. Bovendien kunnen wij de klant kosteloos kwetsbaarheidsrapportages toesturen die worden opgesteld via onze scanningssoftware Black Kite.Met welke incident response partijen werkt Markel samen?
Wij werken samen met advocatenkantoor Kennedy van der Laan voor de intake en de coördinatie van een incident. Kennedy van der Laan kan voor het IT-forensisch onderzoek verschillende partijen inschakelen zoals Northwave, Eye Security of Fox-IT. Indien verzekerde al een samenwerking heeft met een incident response partij kan deze ook worden ingeschakeld mits dit vooraf door ons is goedgekeurd en op de polis is vermeld.Kan de sublimiet voor bedrijfsschade als gevolg van een netwerkincident bij een IT-dienstverlener worden verhoogd naar het gehele verzekerde bedrag?
Ja dit kan, voor het standaardproduct rekenen wij hiervoor een premieopslag van 10%.Kan Markel ook dekking bieden voor op de standaardpropositie uitgesloten branches zoals IT-dienstverleners en High-Tech?
Ja, onder bepaalde voorwaarden kunnen wij dat. Vaak kunnen wij voor deze doelgroep offreren via een premieopslag en enkele aanvullende acceptievragen. Aanbieders van cloud diensten of Managed Service providers offreren wij in beginsel alleen in combinatie met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.Dekt de Cyber 360 ook CEO fraude?
Ja, sinds kort dekt de rubriek cyberdiefstal ook fraudeleuze betaalverzoeken die buiten het netwerk van verzekerde zijn gemanipuleerd. Dit betekent dat wij ook gevallen als CEO fraude of social engineering dekken. Het is hiervoor wel van belang dat verzekerde een betalingsprotocol heeft opgesteld.Dekt de Cyber 360 ook schade als gevolg van een menselijke fout?
Voor de rubriek data-incident maakt het niet uit wat de oorzaak is van het incident, hiervoor is dekking ongeacht of het datalek een kwaadaardige oorzaak heeft of niet. Een netwerkincident dient wel een kwaadaardige oorzaak te hebben om polisdekking te triggeren zoals onbevoegde toegang tot het netwerk of de installatie van malware op het netwerk. Het maakt geen verschil of dit in combinatie heeft plaatsgevonden met een menselijk fout, zoals het openen van een phishing e-mail. Bedrijfsschade als gevolg van een netwerkinterruptie met een zuivere, niet-kwaadaardige, oorzaak zoals een menselijke fout of een systeemstoring kan optioneel worden meeverzekerd tegen een premieopslag van 10%.
Lees ook
Mogelijk heeft u ook interesse in:
-
Schadeverzekering voor Werknemers Extra
Deze verzekering dekt schade ten gevolge van werkgerelateerde ongevallen die doorgaans niet onder een andere verzekering gedekt worden.
-
Bestuurdersaansprakelijkheid
Deze verzekering beschermt u tegen schadeclaims wanneer u of uw medebestuurders een verkeerde beslissing nemen.
-
Beroepsaansprakelijkheid
Deze verzekering beschermt u tegen schadeclaims ten gevolge van een beroepsfout dan wel handelen of nalaten.
-
Bedrijfsaansprakelijkheid
Deze verzekering beschermt u tegen schadeclaims wanneer u, uw medewerkers of uw producten schade veroorzaken.